OV abonnementen fors duurder in 2019
Bron: OV bedrijven
De abonnementen zullen in 2019 fors duurder worden. Op Openbaar vervoerabonnementen zit 6% BTW. Dat wordt per 1 januari 2019 9%. Een verhoging van 3 procent wat u direct in uw portemonnee gaat voelen. Daarnaast zullen de Openbaar Vervoersaanbieders de jaarlijkse inflatie ook niet vergeten. Kortom een flinke prijsverhoging volgend jaar.
Toch is een abonnement altijd goedkoper dan reizen op saldo. Een abonnement op Bus, Tram en Metro is meestal al voordeliger als u 4 of meer dagen per week reist. Ook bieden enkele vervoerders achteraf betalen in. Ook dit is altijd duurder dan een abonnement. Alleen als u een enkele keer reist is Reizen op Saldo of Achteraf betalen handig.
Er zijn bijna 1000 abonnementen ontwikkelt door de Openbaar Vervoeraanbieders, er zit er altijd wel een voor u tussen.
Joost Mortier wordt nieuwe directeur 9292
Bron: Nieuwsbrief OV-Magazine 16 feb 2018
Reisinformatieverstrekker 9292 heeft een nieuwe directeur. Joost Mortier volgt Stefan Hulman op. Mortier komt bij Abellio vandaan. Eerder was hij bij NS verantwoordelijk voor de OV-chipkaart. Mortier was de laatste maanden adviseur bij de Abellio Groep, als projectdirecteur transportintegratie bij Abellio Scotrail. Binnen NS hield hij zich bezig met de implementatie van de OV-chipkaart en zat hij namens de vervoerders de comités Visie OV Betalen en Dubbel Opstaptarief voor. Tot 2006 was hij werkzaam bij IBM. Volgens 9292 was het deze achtergrond waarom het bedrijf voor Mortier koos. “Hij heeft kennis van ICT en weet ook veel van betalen in het ovâ€, aldus een woordvoerder.
De strijd om OV-chipkaartdata
Bron: Nieuwsbrief van OV-magazine dd 10-3-17
OV-chipkaartdata zijn een bron van conflicten. Vervoerders delen nu alleen data van losse ritten, terwijl ov-autoriteiten hele reizen eisen. Zij verlangen inzicht in overstappen tussen vervoerders om hun netwerken te kunnen verbeteren.
De OV-chipkaart levert een schat aan data. Het probleem is dat de data er wel zijn, maar dat je de schat niet ziet. Het begint al bij de vervoerder. Die ziet alleen de data van zijn eigen reizigers: losse ritten binnen de concessie. Als een reiziger overstapt, weet de eerste vervoerder niet waar die reiziger naartoe gaat en de tweede vervoerder niet waar die vandaan komt. Ook de ov-autoriteit krijgt alleen losse ritten binnen de concessies te zien. Veel puzzelstukjes, maar niemand kan de puzzel leggen.
Reizen rond Amsterdam voor vast bedrag
Bron: Nieuwsbrief van OV-magazine dd 27-2-17
Voor een vast maandbedrag al je reizen geregeld in Amsterdam en omgeving, ongeacht het type vervoer. Dat is uiteindelijk het doel van Whim. Tegen het einde van het jaar start het Finse bedrijf ook in Nederland.
Sinds eind vorig jaar draait de service al op proef in de Finse hoofdstad Helsinki. Voor een vast bedrag per maand reizen nu een paar honderd gebruikers met het ov, (deel)fiets, taxi of huurauto. Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, haalt het concept nu naar Nederland
Zie: https://www.ovmagazine.nl/2017/02/alle-reizen-rond-amsterdam-voor-een-vast-bedrag-1548/
Saldo OV-chipkaart gratis terug te vragen.
Bron: Nieuwsbrief van OV-Magazine dd 2-2-17
Reizigers met een verlopen OV-chipkaart kunnen het saldo voortaan eenvoudig en kosteloos terugkrijgen. Dat hebben Translink, vervoerders en staatssecretaris Dijksma vandaag afgesproken in het Nationaal OV Beraad.
Vanaf de invoering van de OV-chipkaart in 2010 zijn er 14 miljoen persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten verlopen. Daarop stond een bedrag van gemiddeld € 0,35 per kaart dat nooit is teruggevraagd. In totaal gaat het om 5 miljoen euro, dat op een bankrekening staat van chipkaartorganisatie Translink.
Baliekosten
Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen het tegoed op de verlopen chipkaart niet terugvragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch wordt teruggestort of niet weten dat ze het saldo kunnen terugkrijgen. Na jarenlange kritiek van Rover en de Consumentenbond gaat Translink het terugvragen van het saldo, ook op actieve kaarten, versimpelen. Het wordt bovendien gratis.
Nu is het nog alleen aan de balie van een vervoerbedrijf mogelijk om het geld dat op een actieve OV-chipkaart staat terug te laten storten. De baliekosten hiervoor waren onder druk van Rover al teruggebracht van € 2,50 naar € 1. Dat wordt dus gratis. Reizigers met een verlopen kaart moeten hun kaart voorlopig nog opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort.
Coulant
Het saldo terugvragen kan formeel tot een jaar na de vervaldatum van de chipkaart. Als het een paar maanden later is, gaat Translink daar coulant mee om. De maximale bewaartermijn van de OV-chipkaartgegevens is 18 maanden.
Translink stuurt reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart nu nog een bericht wanneer de chipkaart gaat verlopen. Dat gaat per mail, en als het mailadres niet bekend is per post. De reiziger kan dan online saldo terugvragen via www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart. Per post krijgt de reiziger een formulier dat hij kan invullen en opsturen. NS laat inmiddels via de verkoopautomaten weten hoe het geld op een verlopen kaart is terug te vragen.
Ophaalautomaat
Welke klantvriendelijke maatregelen Translink precies gaat nemen en hoe snel dat gaat, staat nog niet vast. Gedacht wordt aan het automatisch terugstorten van het saldo op persoonlijke OV-chipkaarten, als het bankrekeningnummer bekend is. Het terugvragen van het saldo op anonieme chipkaarten zal vermoedelijk via ov-chipkaart.nl gaan, via de balie en de ophaalautomaat. Verder wil Translink de voorlichting verbeteren.
Het deel van de 5 miljoen euro dat niet wordt geclaimd door de reizigers gaat Translink gebruiken om het klantvriendelijk teruggeven van het saldo in te voeren. Staatssecretaris Dijksma verwacht ‘op korte termijn’ besluitvorming over en implementatie van de maatregelen.
https://www.ovmagazine.nl/2017/02/saldo-ov-chipkaart-gratis-terug-te-vragen-2334/
In maart een keer inchecken op Valleilijn
Bron: Nieuwsbrief van OV-Magazine dd 27-1-17
De proef met single check-in/check-out op de Valleilijn gaat in maart van start. Er komen drie verschillende manieren om af te rekenen. Volgens Rover profiteren te weinig reizigers van het experiment.
De aanloop naar de proef met een keer in- en uitchecken op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen is een lange en moeizame geweest. Toen Connexxion en NS het eens waren over de voorwaarden van de proef, lag de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dwars: de proef mocht slechts een jaar duren. Anders zouden de vervoerders te veel bij elkaar in de boeken kunnen kijken.
Lees ook: Een keer in- en uitchecken op Overijsselse treinen
Dat was voor de vervoerders geen optie, zo is terug te lezen in het verslag (.pdf) van het directeurenoverleg van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). De partijen hebben het afgelopen jaar de infrastructuur aangepakt en getest. Met die gewijzigde vorm gaat de ACM nu wel akkoord. Staatssecretaris Dijksma geeft het officiële startschot.
Reizigers kunnen in de pilot gebruikmaken van drie verschillende manieren om in een keer te betalen:
- E-ticket
In eerste instantie begint de pilot met de uitrol van de zogehetenfirefly-methode. Deze is vooral bedoeld voor incidentele reizigers. Een OV-chipkaart is niet nodig. De reiziger plant op zijn mobiel zijn reis vanaf zijn huidige locatie per GPS naar zijn bestemming en kan direct het e-ticket afrekenen. Met een barcode kunnen de poortjes worden geopend; omchecken hoeft niet meer.
- Tap in be out
In het tweede kwartaal van dit jaar is er ook de mogelijkheid dat reizigers viaTap In Be Outgevolgd worden per GPS op hun mobiel. Daarmee wordt in eerste instantie alleen de reis geregistreerd. In het vierde kwartaal wordt het ook mogelijk om achteraf te betalen.
- Reizen op rekening
Vanaf het derde kwartaal kunnen regelmatige reizigers gebruikmaken van reizen op rekening op de OV-chipkaart. Daarbij hoeven overstappers niet meer om te checken. De backoffice ondervangt de transacties van reizigers die in Amersfoort inchecken bij NS en uitchecken bij Connexxion. De optie van achteraf betalen is echter alleen beschikbaar voor reizigers met een NS-abonnement. Bovendien wordt de Voordeelurenkaart oude stijl niet ondersteund, omdat NS mensen wil stimuleren een nieuw abonnement af te sluiten.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is blij dat de proef alsnog kan doorgaan, zij het in gewijzigde vorm. “Het krijgt nu niet de vorm die eerder is afgesproken, maar dat is dan maar zoâ€, citeert het verslag IenM.
Complex voor TLS
Eric Janse de Jonge, voorzitter van het directeurenoverleg spreekt van ‘een lastige opgaaf’. “De vervoerders hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de infrastructuur voor elkaar te krijgen. Voor de reiziger is een keer in- en uitchecken veel makkelijker. Maar de techniek werkend krijgen is erg complex voor TLS en de vervoerders. Je moet de inkomsten tussen twee vervoerders uitwisselen, zonder dat ze bij elkaar in de boeken mogen kijken.â€
Dubbel gevoel
“Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bijâ€, zegt Tim Boric die namens reizigersvereniging Rover deelnam aan de overleggen, “De firefly is goed voor incidentele reizigers die opzien tegen de OV-chipkaart.†Maar Boric zet kanttekeningen bij het bereik van de proef. “Idealiter zou je 95 procent van de reizigers hiermee willen bedienen, maar dat lukt niet als je mensen uitsluit die geen of een verkeerd NS-abonnement hebben.†Hij twijfelt ook of het verder uitrollen van achteraf betalen een landelijk vervolg zal krijgen: “De vraag is of vervoerders dat financiële risico willen lopen.â€
https://www.ovmagazine.nl/2017/01/vanaf-maart-een-keer-inchecken-op-valleilijn-1329/
Archief
Klik hier om de nieuwsberichten uit het archief te tonen.
Op deze pagina:
Nieuwe website live voor kopen van OV-chipkaart en opladen van saldo
Gepubliceerd: 23 januari 2017
Begin 2014 is de nieuwe website OVshop.nl gelanceerd. De site claimt de plek te worden voor alle OV-benodigdheden, zoals OV-chipkaarten, saldo opladen en abonnementen
Waarom OVshop.nl
De makers van de website hebben een initiatief opgezet om alle OV-benodigdheden bij elkaar te brengen op een centrale website. Denk hierbij aan het aanschaffen van anonieme en persoonlijke OV-chipkaarten, abonnementen en accessoires om uw OV-chipkaart in op te bergen of te beschermen. Maar ook kunt u er tegen een kleine vergoeding advies krijgen over de abonnementen die u het beste op uw OV-chipkaart kunt zetten.
Bekijk hier de nieuwe website
Bekijk OVshop.nl en oordeel zelf.
Nieuw op deze site in 2017: lees er hier alles over
Gepubliceerd: 23 januari 2017
Binnenkort wordt ons overzicht met OV-chipkaart abonnementen geupdate met alle nieuwe abonnementen van 2017.
Website wordt geactualiseerd per 1 februari 2017.
De website wordt binnenkort volledig aangepast aan de nieuwe webshops, reisproducten en tarieven. Er kunnen nog wijzigingen of verbeteringen komen.
TLS schaft verkoop reisproducten voor de OV-chipkaart af.
Sinds 1 januari 2014 verkoopt TLS geen reisproducten meer van de vervoerders, ook niet meer de landelijk geldende reisproducten. Daarvoor moet u naar de webshop van de vervoerder die in uw gebied rijdt. Deze kunt u allemaal vinden op onze website.
Verschillende vervoerders in uw gebied actief?
Vaak verzorgen verschillende vervoerders uw gebied. Welk reisproduct moet je dan kiezen. Kijk dan vooral naar de landelijke en de regionale reisproducten, die zijn bij verschillende vervoerders geldig.
Abonnementadvies
Het is soms erg ingewikkeld het beste reisproduct te kiezen. Kijk daarvoor eerst op onze website, raadpleeg altijd www.9292.nl of neem contact op met uw vervoerder. Maar als u er echt niet uitkomt, vraag dan (tegen een kleine vergoeding om een abonnementadvies bij ovshop.nl.
↑ Naar boven
OV-chipkaart tarieven: stijging door verandering
Bijgewerkt: 23 januari 2017
In een artikel op Treinreiziger.nl werd de discussie over de OV-chipkaart tarieven weer aangewakkerd. Zijn de tarieven gestegen? Dat is overduidelijk. Is dit terecht en heeft dit alleen met de invoering van de OV-chipkaart te maken? Dat is nog onduidelijk.
Fanatieke ontwikkelaars hebben een aantal handige apps voor het reizen met de OV-chipkaart gemaakt. Sommige lijken op elkaar, anderen zijn nep. In dit artikel ga ik ze bespreken. Een aantal opmerkingen vooraf: let goed op voordat je een app installeert. Lees eerst de recensies van gebruikers. De apps die beweren je OV-chipkaart te kunnen hacken, zijn in alle gevallen nep. Je hebt een persoonlijke OV-chipkaart nodig en je inloggegevens van ovchipkaart.nl om te koppelen aan de apps. Anonieme OV-chipkaarten kunnen hier niet bij gebruikt worden.
Waarom tarieven stijgen
Door bezuinigingen hebben provincies en stadsregio’s minder geld te besteden voor het openbaar vervoer. De vervoerders moeten deze teruglopende investeringen in het OV compenseren door zelf meer geld te steken in de voorzieningen. De vervoersbedrijven zijn commerciële bedrijven. Ze weten dat voorzieningen zoals WiFi en apps met actuele reisvoorzieningen niet meer weg te denken zijn uit het huidige OV. Het onderhoud en de verbetering van de voorzieningen, de invoering van de OV-chipkaart en dit in combinatie met de teruglopende geldstroom van de overheid, zou een mogelijke verklaring zijn voor de stijging van de tarieven. Maar is dit een excuus voor de hoge tariefstijgingen van de afgelopen 2 jaar?
Kan het goedkoper?
Met publicaties zoals prijsstijgingen komt logischerwijs de doorlopende discussie weer naar boven over of de invoering van de OV-chipkaart wel zo’n succes is. Veolia-directeur Manu Lageirse is van mening dat de OV-chipkaart goedkoper en gebruiksvriendelijker kan worden door niet per kilometer maar per zone af te rekenen, net zoals gebeurde in het strippenkaart tijdperk. Lees hier waarom.
Goedkoper reizen met een OV-chipkaart abonnement
↑ Naar boven
OV-chipkaart apps: een overzicht
Bijgewerkt: 23 januari 2017
Vandaag bekijken we een aantal apps die gemaakt zijn voor het reizen met de OV-chipkaart. Je kunt ze installeren op je telefoon of tablet via Google Play of de iTunes App Store. De apps trachten het reizen met de OV-chipkaart makkelijker te maken. Kunnen TLS en de vervoerders iets leren van deze apps?
Fanatieke ontwikkelaars hebben een aantal handige apps voor het reizen met de OV-chipkaart gemaakt. Sommige lijken op elkaar, anderen zijn nep. In dit artikel ga ik ze bespreken. Een aantal opmerkingen vooraf: let goed op voordat je een app installeert. Lees eerst de recensies van gebruikers. De apps die beweren je OV-chipkaart te kunnen hacken, zijn in alle gevallen nep. Je hebt een persoonlijke OV-chipkaart nodig en je inloggegevens van ovchipkaart.nl om te koppelen aan de apps. Anonieme OV-chipkaarten kunnen hier niet bij gebruikt worden.
De apps
OV-Chip Checker is een gratis app waarmee je een overzicht kunt zien van je transacties met je verschillende OV-chipkaarten. Het overzicht is duidelijker dan op ov-chipkaart.nl omdat de ritprijs meteen wordt berekend. Ook als je vergeten bent uit te checken, wordt dit aangegeven. Hiernaast biedt de app een overzicht van oplaadpunten in de buurt. Als je de betaalde versie van deze app aanschaft voor €1,29 krijg je notificaties wanneer je vergeten bent uit te checken, bij een laag saldo op je kaart en als je kaart automatisch is opgeladen (indien je gebruik maakt van automatisch opladen).
OV-Chipstatus is een vergelijkbare app, maar deze is alleen te downloaden in de iTunes App Store, niet voor Android telefoons. De kosten zijn € 0,89 en hij is minder handig dan de eerder besproken app OV-Chip Checker.
OV Butler is een app die helpt bij het claimen van een restitutie als je bijvoorbeeld bent vergeten om uit te checken. Dit kan in het slechtste geval tot € 20,- extra kosten. Via ovchipkaart.nl is het ook mogelijk om je geld terug te vragen als je verkeerd hebt ingecheckt of vergeten bent uit te checken. Echter moet je bij iedere restitutie opnieuw een formulier invullen. Deze verschillen ook nog eens per vervoerder dus je gegevens worden niet onthouden. Daarom is OV Butler een handige app: die onthoudt wel je gegevens. De app is binnenkort ook te downloaden voor Android en is nu alleen nog in de iTunes App Store beschikbaar.
De beste app?
De beste app voor het reizen met de OV-chipkaart zou een app van TLS zelf moeten zijn! Maar die is er (nog) niet. Alle huidige apps moeten een connectie maken met jouw inloggegevens om van ovchipkaart.nl jouw transactie-overzicht te halen. Dit is een leuke tijdelijke oplossing, maar niet de ideale situatie. Als de structuur van de website van ovchipkaart.nl verandert, zouden deze apps niet meer kunnen werken. TLS of een van de grote vervoerders zou zelf met een app moeten komen voor makkelijk saldo laden, notificaties bij uitchecken etc. We wachten geduldig af.
↑ Naar boven
Meedere abonnementen op één OV-chipkaart: lust of last?
Bijgewerkt: 23 januari 2017
In het strippenkaart-tijdperk kon de reiziger nog zelf kiezen welk kaartje hij liet zien aan de conducteur of buschauffeur. Dit kon een normaal kaartje zijn, een kortingskaart, trajectkaart, 65+ kaart etc. Het was dus eenvoudig om met meerdere typen kaartjes te reizen. Nu we allemaal gaan reizen met de OV-chipkaart, wordt er bij het inchecken bepaald welke van de aanwezige abonnementen of kortingsproducten op jouw OV-chipkaart er gebruikt wordt voor de reis. Dit bepaalt de incheckpaal, niet jijzelf!
Hoe zit dit nou precies? Als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt, kun je één of meerdere OV-chipkaart abonnementen laden op jouw OV-chipkaart. Je kunt bij een oplaadautomaat of NS-automaat inzien welke abonnementen er aanwezig zijn op jouw kaart. Dit kan bijvoorbeeld een studententenreisproduct zijn, een trajectabonnement of een 65+ korting. Als je regelmatig naar verschillende plekken reist met het OV, heb je wellicht meer dan één abonnement op je OV-chipkaart gezet, bijvoorbeeld een woon-werk trajectabonnement en een zone-abonnement. Abonnementen hebben verschillende geldigheidregio’s. Maar hoe werkt het als je twee abonnementen op je kaart hebt staan met overlappende geldigheidregio’s? Welke van de twee wordt er dan gekozen?
Prioriteitenlijst
Op de website van Syntus lezen we dat er een prioriteitenlijst is voor de verschillende abonnementen. Via deze lijst kun je zien welk abonnement er als eerste wordt gekozen tijdens het inchecken wanneer er meerder abonnementen geldig zijn in de regio. De lijst ziet er als volgt uit (bron: Wikipedia):
- Vrij reizen (nultarief)
- OV-jaarkaart
- N-sterabonnement en Viziris
- Sterabonnement in de betrokken zones
- Kids Vrij, Altijd Vrij
- Vrij reizen (nultarief) met periodebeperkingen
- Keuzedagen 60+, Studenten Weekend-vrij/Week-vrij
- Dal Vrij
- Kortingsabonnementen
- Altijd Voordeel
- Altijd Korting
- Studenten Weekend-korting / Weekend-vrijdag / Studenten Week-korting
- Voordeelurenabonnement
- Dal Voordeel
- Ander regionaal kortingsproduct
- Vol tarief
- Saldo reizen op vol tarief
Geen transparantie?
Let op: deze lijst is niet compleet en wellicht al verouderd. De lijst is door vervoerder Syntus gemaakt en aangepast door Wikipedia gebruikers. De regionale abonnementen van Syntus zijn te zien en hun relatie met de landelijke abonnementen, maar er zijn nog meer regionale abonnementen van andere vervoerders, die nu onder het kopje 3.6 ‘Ander regionaal kortingsproduct’ worden ondergebracht. Er is helaas geen compleet landelijk overzicht van de priorisatie van alle regionale en landelijke abonnementen. Vervoerders: wakker worden! Waarom is er nog niet zo’n landelijk overzicht? Natuurlijk is het handig om meerder abonnementen op één OV-chipkaart te kunnen zetten, maar laten we dan ook inzichtelijk maken voor de reiziger hoe het precies werkt.
↑ Naar boven
“Nederlander tevreden over OV-chipkaartâ€
Bijgewerkt: 23 januari 2017
Uit de OV-Klantenbarometer 2016 blijkt dat de reiziger de OV-chipkaart steeds hoger waardeert. Het onderzoek wordt jaarlijks afgenomen door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Het gemiddelde cijfer voor reizen met de OV-chipkaart staat voor 2016 op een 7,5. Dit cijfer is hoger dan de vorige jaren.
Wat zou het cijfer worden in 2017? Reizigers raken steeds meer gewend aan het reizen met de OV-chipkaart. We vergeten minder vaak uit te checken en houden er vaker rekening mee dat er saldo op onze kaart moet staan. Dit laatste is overigens niet nodig als je reist met een OV-chipkaart abonnement op je kaart. Gaat 2017 het jaar worden dat we vanzelfsprekend allemaal met onze OV-chipkaart gaan reizen zonder problemen?
Niet voor iedereen
Een artikel uit het AD legt uit dat het proces van in- en uitchecken en het opladen van saldo of abonnementen een ‘obstakel’ blijft voor een grote groep reizigers. Het gaat hier om de reizigers die moeite hebben met de nieuwe manier van reizen met het OV: ouderen, mensen die slecht te been zijn, mensen die slecht horen of een beperking hebben zoals autisme. Juiste deze groep doet er langer over om te wennen aan het nieuwe reizen met het OV. Of zullen zij er nooit aan kunnen wennen omdat het simpelweg niet aan te leren valt voor deze mensen? Als voorbeeld in het artikel van het AD wordt een man met Alzheimer genoemd. Hij vergeet consistent in- en uit te checken in de tram. HTM, de vervoerder in Den Haag, waar de man reist, vertelt dat controleurs coulant omgaan met mensen met dit soort aandoeningen. Zij zullen geen boete krijgen. Maar is dit een goede oplossing?
Nadenken over oplossingen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu geeft aan om voor deze groep mensen naar een passende oplossing te zoeken zodat ze zelfstandig kunnen blijven reizen met de OV-chipkaart net zoals bij het gebruik van de strippenkaart. Het is belangrijk om geschikte oplossingen te vinden zodat 2013 het jaar kan worden waarin iedereen gemakkelijk met de OV-chipkaart kan reizen. Voor ouderen, minder validen en mensen met een verstandelijke beperking, kan gedacht worden aan extra hints: meer duidelijk zichtbare herinneringen om uit te checken op het moment van uitchecken. Ditzelfde geldt voor het inchecken: op de perrons en bushaltes zijn nog te weinig visuele en auditieve hints terwijl de reiziger aan het wachten is. De reiziger kan juist dan herinnerd worden aan zaken zoals met voldoende saldo reizen en straks niet vergeten in te checken.
↑ Naar boven
OV-chipkaart abonnementen: ieder voor zich, of allen voor één?
Bijgewerkt: 23 januari 2017
De lancering van onze website heeft mensen aan het denken gezet. Een aantal reacties van reizigers: Nooit geweten dat er zoveel OV-chipkaart abonnementen waren; Waarom pakken de vervoerders het maken van abonnementen niet samen aan?; Eén webshop om alle abonnementen aan te schaffen, dat zou handig zijn. Er is inmiddels ook contact met een klein aantal vervoerders en provincies geweest. Deze zijn over het algemeen enthousiast over dit initiatief omdat ze zelf ook op zoek zijn naar een totaal overzicht van alle OV-chipkaart abonnementen, waarin makkelijk gezocht en gefilterd kan worden.
Hoe is het zover gekomen?
Waarom is er zoveel versnippering in het OV-chipkaart land? Er zijn verschillende typen apparaten om je chipkaart op te laden, de in- en uitcheck palen in de bussen en trams zien er in verschillende regio’s anders uit, sommige bussen hebben ‘afhaal’ apparaten, anderen niet. Bovendien zijn er verschillende webshops waar de OV-chipkaartabonnementen te koop zijn. Bij een aantal kleine vervoerders moet je naar de website van een grotere vervoerder om een kaart aan te schaffen. Districhip B.V. was het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de distributie van de OV-chipkaart. Het bedrijf was opgericht in november 2006 door de vervoerbedrijven. Deze landelijk aanpak faalde omdat de vervoerders het bedrijf eind 2008 ophieven, nog voordat de partijen die de Districhip-aanbesteding gewonnen hadden konden beginnen met de distributie. Het gevolg is dat nu elke OV-regio in Nederland haar eigen distributienetwerk heeft moeten opzetten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat verklaarde destijds dat Districhip is opgedoekt omdat het ‘efficiënter’ zou zijn om de organisatie van het distributienetwerk (het opladen en kopen van anonieme OV-chipkaarten) meer toe te spitsen op de eisen van de regio. Dit in plaats van het landelijk aan te pakken. Of dat inderdaad efficiënter is gebleken, zal nog moeten blijken.
Hoe gaan we verder?
Deze website blijft hét overzicht van alle OV-chipkaart abonnementen. Door middel van contacten te leggen met provincies en vervoerders houden we de website up-to-date. We rekenen hierbij op de steun van de vervoerders en provincies: één voor allen, allen voor één. Uiteindelijk hebben we als gemeenschappelijk doel om de reiziger zo makkelijk mogelijk te laten reizen met de OV-chipkaart. De reiziger moet wegwijs worden in het dichte bos van OV-chipkaart abonnementen. Deze website zal worden bijgewerkt zodat het nog makkelijker wordt om het juiste abonnement te vinden!
↑ Naar boven
Alle abonnementen in één overzicht
Bijgewerkt: 23 januari 2017
Belangrijk OV-chipkaart nieuws van dit jaar is dat de vervoerders veel abonnementen voor de OV-chipkaart hebben geïntroduceerd of overgenomen uit het strippenkaart-tijdperk. Zo’n abonnement of reisproduct kan voordelig voor je zijn als je bijvoorbeeld veel reist binnen dezelfde regio of als je veel reist in het weekend of in daluren. Nu er steeds meer abonnementen worden bijkomen, is natuurlijk de vraag: welke van de OV-chipkaart abonnementen is het meest geschikt voor jou? Waar is het abonnement geldig, wat is de prijs en waar kun je het kopen?
Wij helpen jou met het beantwoorden van deze vragen. Op deze website staat het actuele totaaloverzicht van alle OV-chipkaart abonnementen in heel Nederland. Wij houden het up-to-date voor je! Bekijk hier ons overzicht van alle abonnementen en je weet meteen welk abonnement ideaal voor jou is. Je kunt de verschillende abonnementen vergelijken door bijvoorbeeld te zoeken op jouw regio om te kijken welke abonnementen daar geldig zijn.
Meer info of bestellen
Je kunt direct meer informatie opvragen over het abonnement of het abonnement bestellen. Je wordt dan naar de website van de verkoper geleid. Dit kan een vervoerder zijn, zoals Connexxion of de NS, maar ook de algemene website ov-chipkaart.nl.
↑ Naar boven
Over deze website
Deze website is een onafhankelijk initiatief en is dus onafhankelijk van TLS en de vervoerders. Wij vonden het handig om een overzicht te maken van alle OV-chipkaart abonnementen die er zijn. De reiziger heeft een totaal overzicht nodig en één plek om te vergelijken en direct te bestellen. Ovchipkaartabonnement.nl is de enige website met het totale overzicht van alle OV-chipkaart abonnementen. Er kan ook direct besteld kan worden: je wordt dan doorgeleid naar de website van de vervoerders.
Wij ontvangen geen commissies of gelden van vervoerders of TLS voor het doorlinken naar hun websites. Deze site wordt handmatig bijgehouden. Daarom zijn alle prijzen en vermeldingen onder voorbehoud. Mocht je een vraag hebben of een suggestie voor de verbetering van deze website, neem gerust contact met ons op.
↑ Naar boven