OV abonnementen fors duurder in 2019

Bron: OV bedrijven

De abonnementen zullen in 2019 fors duurder worden. Op Openbaar vervoerabonnementen zit 6% BTW. Dat wordt per 1 januari 2019 9%. Een verhoging van 3 procent wat u direct in uw portemonnee gaat voelen. Daarnaast zullen de Openbaar Vervoersaanbieders de jaarlijkse inflatie ook niet vergeten. Kortom een flinke prijsverhoging volgend jaar.

Toch is een abonnement altijd goedkoper dan reizen op saldo. Een abonnement op Bus, Tram en Metro is meestal al voordeliger als u 4 of meer dagen per week reist. Ook bieden enkele vervoerders achteraf betalen in. Ook dit is altijd duurder dan een abonnement. Alleen als u een enkele keer reist is Reizen op Saldo of Achteraf betalen handig.

Er zijn bijna 1000 abonnementen ontwikkelt door de Openbaar Vervoeraanbieders, er zit er altijd wel een voor u tussen.

Joost Mortier wordt nieuwe directeur 9292

Bron: Nieuwsbrief OV-Magazine 16 feb 2018

Reisinformatieverstrekker 9292 heeft een nieuwe directeur. Joost Mortier volgt Stefan Hulman op. Mortier komt bij Abellio vandaan. Eerder was hij bij NS verantwoordelijk voor de OV-chipkaart. Mortier was de laatste maanden adviseur bij de Abellio Groep, als projectdirecteur transportintegratie bij Abellio Scotrail. Binnen NS hield hij zich bezig met de implementatie van de OV-chipkaart en zat hij namens de vervoerders de comités Visie OV Betalen en Dubbel Opstaptarief voor. Tot 2006 was hij werkzaam bij IBM. Volgens 9292 was het deze achtergrond waarom het bedrijf voor Mortier koos. “Hij heeft kennis van ICT en weet ook veel van betalen in het ov”, aldus een woordvoerder.

De strijd om OV-chipkaartdata

Bron: Nieuwsbrief van OV-magazine dd 10-3-17

OV-chipkaartdata zijn een bron van conflicten. Vervoerders delen nu alleen data van losse ritten, terwijl ov-autoriteiten hele reizen eisen. Zij verlangen inzicht in overstappen tussen vervoerders om hun netwerken te kunnen verbeteren.

De OV-chipkaart levert een schat aan data. Het probleem is dat de data er wel zijn, maar dat je de schat niet ziet. Het begint al bij de vervoerder. Die ziet alleen de data van zijn eigen reizigers: losse ritten binnen de concessie. Als een reiziger overstapt, weet de eerste vervoerder niet waar die reiziger naartoe gaat en de tweede vervoerder niet waar die vandaan komt. Ook de ov-autoriteit krijgt alleen losse ritten binnen de concessies te zien. Veel puzzelstukjes, maar niemand kan de puzzel leggen.

Reizen rond Amsterdam voor vast bedrag

Bron: Nieuwsbrief van OV-magazine dd 27-2-17

Voor een vast maandbedrag al je reizen geregeld in Amsterdam en omgeving, ongeacht het type vervoer. Dat is uiteindelijk het doel van Whim. Tegen het einde van het jaar start het Finse bedrijf ook in Nederland.

Sinds eind vorig jaar draait de service al op proef in de Finse hoofdstad Helsinki. Voor een vast bedrag per maand reizen nu een paar honderd gebruikers met het ov, (deel)fiets, taxi of huurauto. Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, haalt het concept nu naar Nederland

Zie: https://www.ovmagazine.nl/2017/02/alle-reizen-rond-amsterdam-voor-een-vast-bedrag-1548/

Saldo OV-chipkaart gratis terug te vragen.

Bron: Nieuwsbrief van OV-Magazine dd 2-2-17

Reizigers met een verlopen OV-chipkaart kunnen het saldo voortaan eenvoudig en kosteloos terugkrijgen. Dat hebben Translink, vervoerders en staatssecretaris Dijksma vandaag afgesproken in het Nationaal OV Beraad.

Vanaf de invoering van de OV-chipkaart in 2010 zijn er 14 miljoen persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten verlopen. Daarop stond een bedrag van gemiddeld € 0,35 per kaart dat nooit is teruggevraagd. In totaal gaat het om 5 miljoen euro, dat op een bankrekening staat van chipkaartorganisatie Translink.

Baliekosten
Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen het tegoed op de verlopen chipkaart niet terugvragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch wordt teruggestort of niet weten dat ze het saldo kunnen terugkrijgen. Na jarenlange kritiek van Rover en de Consumentenbond gaat Translink het terugvragen van het saldo, ook op actieve kaarten, versimpelen. Het wordt bovendien gratis.

Nu is het nog alleen aan de balie van een vervoerbedrijf mogelijk om het geld dat op een actieve OV-chipkaart staat terug te laten storten. De baliekosten hiervoor waren onder druk van Rover al teruggebracht van € 2,50 naar € 1. Dat wordt dus gratis. Reizigers met een verlopen kaart moeten hun kaart voorlopig nog opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort.

Coulant
Het saldo terugvragen kan formeel tot een jaar na de vervaldatum van de chipkaart. Als het een paar maanden later is, gaat Translink daar coulant mee om. De maximale bewaartermijn van de OV-chipkaartgegevens is 18 maanden.

Translink stuurt reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart nu nog een bericht wanneer de chipkaart gaat verlopen. Dat gaat per mail, en als het mailadres niet bekend is per post. De reiziger kan dan online saldo terugvragen via www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart. Per post krijgt de reiziger een formulier dat hij kan invullen en opsturen. NS laat inmiddels via de verkoopautomaten weten hoe het geld op een verlopen kaart is terug te vragen.

Ophaalautomaat
Welke klantvriendelijke maatregelen Translink precies gaat nemen en hoe snel dat gaat, staat nog niet vast. Gedacht wordt aan het automatisch terugstorten van het saldo op persoonlijke OV-chipkaarten, als het bankrekeningnummer bekend is. Het terugvragen van het saldo op anonieme chipkaarten zal vermoedelijk via ov-chipkaart.nl gaan, via de balie en de ophaalautomaat. Verder wil Translink de voorlichting verbeteren.

Het deel van de 5 miljoen euro dat niet wordt geclaimd door de reizigers gaat Translink gebruiken om het klantvriendelijk teruggeven van het saldo in te voeren. Staatssecretaris Dijksma verwacht ‘op korte termijn’ besluitvorming over en implementatie van de maatregelen.

https://www.ovmagazine.nl/2017/02/saldo-ov-chipkaart-gratis-terug-te-vragen-2334/

In maart een keer inchecken op Valleilijn

Bron: Nieuwsbrief van OV-Magazine dd 27-1-17

De proef met single check-in/check-out op de Valleilijn gaat in maart van start. Er komen drie verschillende manieren om af te rekenen. Volgens Rover profiteren te weinig reizigers van het experiment.

De aanloop naar de proef met een keer in- en uitchecken op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen is een lange en moeizame geweest. Toen Connexxion en NS het eens waren over de voorwaarden van de proef, lag de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dwars: de proef mocht slechts een jaar duren. Anders zouden de vervoerders te veel bij elkaar in de boeken kunnen kijken.

Lees ook: Een keer in- en uitchecken op Overijsselse treinen

Dat was voor de vervoerders geen optie, zo is terug te lezen in het verslag (.pdf) van het directeurenoverleg van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). De partijen hebben het afgelopen jaar de infrastructuur aangepakt en getest. Met die gewijzigde vorm gaat de ACM nu wel akkoord. Staatssecretaris Dijksma geeft het officiële startschot.

Reizigers kunnen in de pilot gebruikmaken van drie verschillende manieren om in een keer te betalen:

  1. E-ticket
    In eerste instantie begint de pilot met de uitrol van de zogehetenfirefly-methode. Deze is vooral bedoeld voor incidentele reizigers. Een OV-chipkaart is niet nodig. De reiziger plant op zijn mobiel zijn reis vanaf zijn huidige locatie per GPS naar zijn bestemming en kan direct het e-ticket afrekenen. Met een barcode kunnen de poortjes worden geopend; omchecken hoeft niet meer.
  2. Tap in be out
    In het tweede kwartaal van dit jaar is er ook de mogelijkheid dat reizigers viaTap In Be Outgevolgd worden per GPS op hun mobiel. Daarmee wordt in eerste instantie alleen de reis geregistreerd. In het vierde kwartaal wordt het ook mogelijk om achteraf te betalen.
  3. Reizen op rekening
    Vanaf het derde kwartaal kunnen regelmatige reizigers gebruikmaken van reizen op rekening op de OV-chipkaart. Daarbij hoeven overstappers niet meer om te checken. De backoffice ondervangt de transacties van reizigers die in Amersfoort inchecken bij NS en uitchecken bij Connexxion. De optie van achteraf betalen is echter alleen beschikbaar voor reizigers met een NS-abonnement. Bovendien wordt de Voordeelurenkaart oude stijl niet ondersteund, omdat NS mensen wil stimuleren een nieuw abonnement af te sluiten.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is blij dat de proef alsnog kan doorgaan, zij het in gewijzigde vorm. “Het krijgt nu niet de vorm die eerder is afgesproken, maar dat is dan maar zo”, citeert het verslag IenM.

Complex voor TLS
Eric Janse de Jonge, voorzitter van het directeurenoverleg spreekt van ‘een lastige opgaaf’. “De vervoerders hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om de infrastructuur voor elkaar te krijgen. Voor de reiziger is een keer in- en uitchecken veel makkelijker. Maar de techniek werkend krijgen is erg complex voor TLS en de vervoerders. Je moet de inkomsten tussen twee vervoerders uitwisselen, zonder dat ze bij elkaar in de boeken mogen kijken.”

Dubbel gevoel
“Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij”, zegt Tim Boric die namens reizigersvereniging Rover deelnam aan de overleggen, “De firefly is goed voor incidentele reizigers die opzien tegen de OV-chipkaart.” Maar Boric zet kanttekeningen bij het bereik van de proef. “Idealiter zou je 95 procent van de reizigers hiermee willen bedienen, maar dat lukt niet als je mensen uitsluit die geen of een verkeerd NS-abonnement hebben.” Hij twijfelt ook of het verder uitrollen van achteraf betalen een landelijk vervolg zal krijgen: “De vraag is of vervoerders dat financiële risico willen lopen.”

https://www.ovmagazine.nl/2017/01/vanaf-maart-een-keer-inchecken-op-valleilijn-1329/

Archief

Klik hier om de nieuwsberichten uit het archief te tonen.